Skole
-
Nivå 0
Undring
-
Nivå 1
Interne tiltak
-
Nivå 2
Samarbeid med hjelpetjenester
-
Nivå 3
Samarbeid med flere hjelpetjenester
Hva:
Når en ansatt eller foresatt undrer seg over et barn/ungdom. Med undring mener man observasjoner eller hendelser som er knyttet til barnets/ungdommens utvikling, helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/foresatte.
Hvem:
Alle ansatte
Hva:
Med konkretisering må man sette ord på undringen og skrive den ned.
Hvordan:
Bruk gjerne verktøyet «undringsnotat» som hjelp til konkretiseringen.
Hvem:
Alle ansatte
Tilhørende verktøy
UndringsnotatHva:
Med «del undring» menes at den enkelte deler sin konkretisering av undringen.
Hvordan:
Del undringen snarest med rektor.
Undring tas opp med foresatte og barnet etter alder og modenhet.
Hvem:
Alle ansatte
Hva:
Gjennom «konkretiser og del undringen» finner en ut om det er grunn til bekymring og om det er grunn til å gå videre.
Hvordan:
Dersom det fortsatt er grunn til å bekymre seg, gå videre til nivå 1. Innhent samtykke fra foresatte ved overgang til neste nivå.
Dersom det ikke er grunn til bekymring avsluttes saken. Benytt da avslutningsnotat.
Hvem:
Kontaktlærer eventuelt rektor
- 1. Definer bekymringen
- 2. Kontakt med foresatte
- 3. Iverksetting av tiltak
- 4. Evaluering av tiltak
- 5. Videre saksgang
Hva:
Bekymringen defineres og det utarbeides et forslag til tiltak som kan iverksettes.
Hvordan:
Drøft bekymringen med spes.ped.koordinator og/eller sosialpedagogisk rådgiver og eventuelt anonymt med skolekontakt i PPT.
Kontaktlærer skriver forslag til tiltak. Ved mistanke om at elev ikke har trygt og godt skolemiljø jmf. Opplæringsloven §9a, skal rektor bli varslet og aktivitetsplan opprettes.
Om aktivitetsplikten: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/skolemiljo/aktivitetsplikt/
Hvem:
Kontaktlærer i samarbeid med rektor.
Tilhørende verktøy
Refleksjonsskjema rundt bekymringHva:
Drøft bekymringen og eventuelle tiltak med foresatte og barnet/ungdommen etter modenhet og alder.
Hvordan:
Vurder egnet kontaktform. Innhent samtykke der det er behov for veiledning fra andre tjenester. Skriv notat/referat for kontakt, kontaktform, bekymring og eventuelle tiltak i Visma Flyt Sikker Sak. Avtal eventuelt nytt møte. Vurder dialog med barnet om tiltak ut fra alder, modenhet og eget ønske.
Hvem:
Kontaktlærer
Hva:
Sett i verk tiltak etter avtale med foresatte og eventuell dialog med barnet.
Hvordan:
Informer foresatte om eventuell justering av tiltak på bakgrunn av veiledning fra andre tjenester.
Hvem:
Kontaktlærer
Hva:
Møte med foresatte og barnet utfra alder, modenhet og eget ønske.
Hvordan:
Evaluer effekten av iverksatte tiltak. Ha en dialog med barnet ut fra alder, modenhet og eget ønske.
Valg av egnet metode og hvem som skal delta.
Hvem:
Kontaktlærer
Hva:
Avgjør om saken skal avsluttes, fortsette på nivå 1 eller gå videre til nivå 2.
Hvordan:
Vurder videre framdrift i møte med foresatte, kontaktlærer og rektor. Innhent samtykke ved overgang til nivå 2.
Hvem:
Kontaktlærer og rektor
- 1. Opprette kontakt med aktuell hjelpetjeneste
- 2. Møte med foreldre og aktuell hjelpetjeneste
- 3. Iverksette tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Beslutning
Hva:
Kontakt med aktuell hjelpetjeneste.
Hvordan:
Vurder egnet kontaktform og husk samtykke. Drøfting av bakgrunnen for bekymringen og tiltakene som er gjort. Avtal møte for videre oppfølging.
Hvem:
Kontaktlærer
Tilhørende verktøy
SamtykkeskjemaHva:
Drøft bekymring og tiltak med foresatte og aktuell hjelpetjeneste.
Hvordan:
Se på effekten av gjennomførte tiltak for å skape felles forståelse. Planlegge videre tiltak og evalueringsmetode. Avklar ansvar for framdrift. Lag framdriftsplan. Ha dialog med barnet/ungdommen ut fra alder, modenhet og eget ønske.
Hvem:
Aktuell hjelpetjeneste, kontaktlærer, spes.ped.koordinator og eventuelt rektor
Hva:
Gjennomføring av avtalte tiltak.
Hvordan:
Tiltak blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde.
Hvem:
Elev, foresatte, kontaktlærer, spes.ped.koordinator, hjelpeinstans og eventuelt rektor.
Hva:
Møte med foresatte, kontaktlærer/spes.ped.koordinator og eventuelt rektor med aktuell hjelpeinstans.
Evaluer effekt av tiltakene og vurder behov for andre tiltak på nivå 2 eller gå til videre behandling. Vurder dialog med eleven ut fra alder, forutsetning og eget ønske.
Hvordan:
Hvem:
Elev, foresatte, kontaktlærer, spes.ped.koordinator, hjelpeinstans og eventuelt rektor.
Hva:
Fortsette individuelle eller systemrettede tiltak på nivå 2. Ved behov for tiltak eller drøfting med flere hjelpetjenester gå til nivå 3. Innhent samtykke ved overgang til nivå 3.
Hvordan:
Beslutning fattes av spes.ped.koordinator og rektor i samråd med foresatte. Tilmelding til aktuell hjelpetjeneste.
Hvem:
Spes.ped.koordinator og rektor
- 1. Ta kontakt med tverrfaglig team
- 2. Møte med foreldre og aktuell hjelpetjeneste
- 3. Tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Videre behandling
Hva:
Kontakt med aktuell hjelpetjeneste.
Vurdere egnet kontaktform og husk samtykke. Drøfting av bakgrunn for undringen og tiltak som er gjort. Avtale møte for videre oppfølging.
Hvordan:
Hvem:
Alle involvert
Hva:
Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der nye instanser er inkludert.
Opprette ansvarsgruppe dersom foreldre/foresatte ønsker det.
Oppnevne koordinator.
Drøft undring og tiltak med foresatte og aktuelle hjelpetjeneste. Planlegge videre tiltak. lag tiltaksplan. Vurder dialog med eleven ut fra alder, forutsetning og eget ønske.
Hvordan:
Hvem:
Alle involverte.
Tilhørende verktøy
Henvisning til Koordinerende EnhetHva:
Gjennomføre tiltaksplanen.
Tiltak blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde.
Hvordan:
Hvem:
Alle involverte.
Hva:
Møte med alle involverte.
Evaluere effekt av tiltakene og vurder behov for andre tiltak på nivå 3 eller gå videre til behandling. Vurder dialog med eleven ut fra alder, forutsetning og eget ønske.
Hvordan:
Hvem:
Alle involverte.
Hva:
Fortsette individuelle eller systemretttede tiltak på nivå 3. Ved behov for hjelp/rettledning fra fylkeskommunale eller statlige tjenester, ta kontakt med koordinerende enhet. Innhent samtykke.
Hvordan:
Hvem:
Tilmelding til koordinerende enhet.