Helsestasjon
-
Nivå 0
Undring
-
Nivå 1
Interne tiltak
-
Nivå 2
Samarbeid med hjelpetjeneste
-
Nivå 3
Samarbeid med flere hjelpetjenester
Hva:
Undring oppstår rundt barnets fysiske og psykiske utvikling eller i barnets miljø
Hvordan:
Observasjoner eller opplysninger som gir grunnlag for undring. Signaler på utilfredsstillende utvikling fysisk og psykisk.
Hvem:
Alle ansatte
Hva:
Konkretiser den undringen du har fått gjennom observasjon eller samtaler, og reflekter over opplysningene.
Hvordan:
Sjekk ut om du har oppfattet opplysninger og signaler på rett måte og verifiser dette med barnet, ungdommen eller de foresatte. Dokumenter undringssignalene i fagprogrammet, og sett opp ny avtale innenfor en forsvarlig/anbefalt tidsramme.
Hvem:
Alle ansatte
Hva:
Med «del undring» menes at hver enkelt ansatte deler sine observasjoner og faglige vurderinger med andre. Andre kan være både barnet/ungdommen, foresatte, anonymt eller åpent med samtykke med kollegaer/leder og eventuelt andre instanser.
Hvordan:
Ta opp undringen direkte i konsultasjonen, i en oppfølgingssamtale, eller pr tlf. Husk taushetsplikt; samtykke eller anonymisering.
Hvem:
Alle ansatte
Hva:
Er det grunn til å gå videre?
- Hvis nei, avsluttes saken.
- Hvis ja, fortsette til neste nivå.
Hvordan:
Avklaring gjennom oppfølgingssamtaler med barn,/ungdom, foresatte eventuelt også med kollegaer/leder og/eller andre instanser.
Hvis saken går videre til neste nivå, besluttes det hvem som skal følge saken videre.
Hvem:
Alle ansatte
Tilhørende verktøy
Avslutningsnotat- 1. Definer utfordring
- 2. Planlegging med barn og foresatte
- 3. Iverksetting og gjennomføring av tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Videre handling
Hva:
Utfordringen defineres og det utarbeides et forslag til tiltak som kan iverksettes.
Hvordan:
Tiltak foreslås ut fra problemstilling, eventuelt med veiledning fra andre instanser etter samtykke.
Hvem:
Ansvarlig kontaktperson i helsestasjonstjenestene
Hva:
Planlegging og drøfting av veien videre med, barn, ungdom og/eller foresatte. Sjekk ut om det er felles forståelse av utfordringen. Dokumentere om det er ulik forståelse.
Planlegg konkrete tiltak og tidspunkt for evaluering.
Hvordan:
Møte/konsultasjonen gjennomføres i samarbeid med barn/ungdom og/eller foresatte, som bestemmer hvem som skal delta i møtet. Møtereferat /notat dokumenteres i journal. Ny konsultasjon avtales.
Hvem:
Ansvarlig kontaktperson i helsestasjonstjenestene
Hva:
Iverksetting og gjennomføring av tiltak. Dette kan inkludere henvisninger internt i helsestasjonen.
Hvordan:
Tiltak iverksettes og gjennomføres i tråd med avtalen, og dokumenteres i journal.
Hvem:
Ansvarlig for tiltaket
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak. Vurdere og begrunne behov for ytterligere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvordan:
Evaluering skal gjøres sammen med barn/ungdom og/eller foresatte og andre som er inne i saken. Eventuelt veiledning fra andre fagpersoner.
Hvem:
Ansvarlig kontaktperson i helsestasjonstjenestene
Hva:
Avklare:
- om målsettingen er oppnådd avsluttes interne tiltak
- om det er behov for å videreføre interne tiltak på nivå 1
- om det behov for tiltak fra andre hjelpetjenester
Hvordan:
Beslutningen om veien videre tas i samarbeid med barnet/ungdommen og/eller foresatte.
- Hvis interne tiltak videreføres på nivå 1 sett dato for ny evaluering
- Hvis saken går videre til neste nivå må det innhentes samtykke til samarbeid med aktuelle hjelpetjenester
Hvem:
Ansvarlig kontaktperson i helsestasjonstjenestene.
- 1. Ta kontakt med aktuell hjelpetjeneste
- 2. Planlegging
- 3. Iverksett og gjennomfør tiltak
- 4. Evaluering av tiltak
- 5. Videre handling
Hva:
Etablere kontakt med aktuell hjelpetjeneste
Hvordan:
Avhenger av hvilken hjelpetjeneste kontakt via telefon, henvisning eller møte.
Se oversikt over kommunale hjelpetjenester her og eksterne hjelpetjenester her.
Hvem:
Ansvarlig kontaktperson i helsestasjonstjenestene.
Hva:
«Planlegging, gjennomføring og evaluering av møte med foresatte/barn/ungdom» inneholder følgende oppgaver:
a) Drøfting av grunnlagsinformasjon
b) Planlegge aktuelle tiltak
c) Evaluere beslutningsprosessen
Hvordan:
Møtet gjennomføres etter møtemal. Andre hjelpetjenester kan også delta som veiledere etter samtykke fra foresatte. Nytt møte avtales. Dokumenter i fagprogram.
Hvem:
Ansvarlig kontaktperson i helsestasjonstjenestene.
Hva:
Gjennomføring av tiltaksplanen.
Hvordan:
Tiltak blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde.
Verktøy: Logg-skjema, tiltaksplaner
Hvem:
Ansvarlig kontaktperson i helsestasjonstjenestene
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 2, og vurdere/begrunn behov for ytterliggere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvordan:
Evaluering bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste i samarbeid med barn, ungdom og foresatte.
Hvem:
Ansvarlig kontaktperson i helsestasjonstjenestene.
Tilhørende verktøy
ReferatmalHva:
Beslutning om en skal avslutte eller fortsette tiltak. Fortsatt innsats kan involvere eksterne hjelpere til råd og veiledning, utredning og konkrete tiltak. Hvis det er aktuelt å involvere flere nye tjenester fortsetter prosessen på nivå 3.
Hvordan:
Innhente samtykke i forhold til eventuelle nye instanser. Kontakte aktuelle samarbeidspartnere.
Hvem:
Ansvarlig kontaktperson i helsestasjonstjenestene.
- 1. Ta kontakt med tverrfaglig team
- 2. Planlegging
- 3. Iverksett og gjennomfør koordinerte tiltak
- 4. Evaluering av tiltak
- 5. Videre handling
Hva:
Med tverrfaglig samarbeid mener en at det er behov for flere tjenester i saken. De involverte tjenestene har enten en oppfølgingsrolle eller en rolle i å levere tiltak.
Vurder behov for hevendelse til Koordinerende enhet.
Hvordan:
Det innkalles til tverrfaglig samarbeidsmøte. Foreldre, eventuelt barn og ungdom, skal inviteres til møtet.
Ved behov for koordinator/barnekoordinator og eventuelt individuell plan, send henvendelse i samarbeid med foresatte til koordinerende enhet.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Møte med barn, ungdom og eventuelt foresatte og representanter fra aktuelle tjenester.
Ved behov for langvarige og koordinerte tjenester oppnevner koordinerende enhet en koordinator/barnekoordinator og koordineringsgruppe.
Hvordan:
Møtet inneholder drøfting av grunnlagsinformasjon, planlegging av aktuelle tiltak og evaluering av beslutningsprosessen.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Koordinering og gjennomføring av tiltaksplanen.
Hvordan:
Tiltak blir gjennomført på hvert ansvarsområde. Ansvarlig for tiltak melder tilbake til stafettholder
Verktøy: tiltaksplaner
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Møte med barn, ungdom eventuelt foresatte og aktuelle instanser.
Hvordan:
Evaluer effekt av iverksette tiltak og vurder behov for nye tiltak på nivå 3 eller gå til videre behandling.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Vurdere om tiltakene skal avsluttes, videreføres på nivå 1 eller 2 eller opprettholdes på nivå 3.
Hvordan:
Hvis koordineringsbehovet opphører må det gis beskjed til koordinerende enhet.
Hvem:
Stafettholder