Helsestasjon
-
Nivå 0
Identifisere barn som gir en bekymring eller undring
-
Nivå 1
Tjenesteinternt tiltaksarbeid sammen
-
Nivå 2
Enkelt tverretatlig samarbeid med to involverte tjenester
-
Nivå 3
Komplekst samarbeid med flere involverte tjenester
Hva:
Undring oppstår rundt barnets fysiske og psykiske utvikling eller i barnets miljø. Inkluderer barn i mors mage.
Hvordan:
Observasjoner eller opplysninger som gir grunnlag for undring. Signaler på utilfredsstillende utvikling fysisk og psykisk.
Hvem:
Alle ansatte.
Hva:
Konkretiser den undringen du har fått gjennom observasjon eller samtaler, og reflekter over opplysningene.
Hvordan:
Sjekk ut om du har oppfattet opplysninger og signaler på rett måte og verifiser dette med barnet, ungdommen eller de foresatte. Dokumenter undringssignalene i fagprogrammet, og sett opp ny avtale innenfor en forsvarlig/anbefalt tidsramme. Gjør henvisning der det er behov, i samråd med foresatte.
Hvem:
Alle ansatte
Tilhørende verktøy
UndringsnotatHva:
Med «del undring» menes at hver enkelt ansatte deler sine observasjoner og faglige vurderinger med andre. Andre kan være både barnet/ungdommen, foresatte, kollegaer/leder og anonymt eventuelt andre instanser.
Hvordan:
Ta opp undringen direkte i konsultasjonen, i en oppfølgingssamtale, eller pr tlf. Husk taushetsplikt; samtykke eller anonymisering.
Hvem:
Alle ansatte.
Tilhørende verktøy
Undringssamtaler med barn – samtalemal Undringssamtale med foresatte – samtalemalHva:
Er det grunn til å gå videre med bekymringen? Hvis nei, avsluttes saken. Dokumentere i helsestasjonsprogrammet, oppfølgingsgruppe 0.
Hvis ja, fortsette til nivå 1,2 eller 3.
Hvordan:
Avklaring gjennom oppfølgingssamtaler med barn/ungdom, den gravide, foresatte, kollegaer/leder og evt. andre instanser. Avklare stafettholder dersom saken fortsetter til nivå 1,2 eller 3.
Hvem:
Alle ansatte.
- 1. Definer utfordringen
- 2. Planlegg tiltak
- 3. Iverksett interne tiltak
- 4. Evaluer iverksatte tiltak
- 5. Beslutning
Hva:
Utfordringen defineres og det utarbeides et forslag til tiltak som kan iverksettes.
Kommunale tiltak kan ses her.
Hvordan:
Tiltak foreslås ut fra utfordringen, eventuelt med veiledning fra andre instanser.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Planlegging og drøfting av veien videre med, barn, ungdom og/eller foresatte. Viktig å skape felles forståelse av utfordringen. Planlegg aktuelle tiltak og evaluer beslutningsprosessen.
Hvordan:
Konsultasjonen gjennomføres i samarbeid med barn/ungdom og/eller foresatte, som bestemmer hvem som skal delta i møtet. Møtereferat/notat dokumenteres i fagprogram. Ny konsultasjon avtales.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Iverksetting av tiltak. Dette kan inkludere henvisninger til andre tjenester.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres i tråd med avtalen, og dokumenteres i fagprogram.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak. Vurdere og begrunne behov for ytterligere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvordan:
Evaluering bør gjøres sammen med barn/ungdom og/eller foresatte og andre som er inne i saken. Eventuelt veiledning fra andre fagpersoner.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Vurdering om man skal avslutte interne tiltak, videreføre interne tiltak eller gå videre til nivå 2 eller 3.
Hvordan:
Beslutningen tas i samarbeid med barnet/ungdommen og/eller foresatte.
Hvem:
Stafettholder.
- 1. Opprette kontakt med annen tjeneste
- 2. Evaluere ev. tidligere tiltak. Planlegge nye
- 3. Iverksette tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Beslutning
Hva:
Innkalle barn/ungdom og/eller foresatte, samt aktuelle instanser til møte.
Hvordan:
Møteinnkalling.
Hvem:
Stafettholder.
Hva:
«Planlegging, gjennomføring og evaluering av møte med foresatte/barn/ungdom» inneholder følgende oppgaver:
a)drøfting av grunnlagsinformasjon
b)planlegge aktuelle tiltak
c)planlegge evaluering – tidsperspektivet
Kommunale tiltak kan ses her.
Hvordan:
Møtet gjennomføres etter møtemal. Andre hjelpetjenester kan også delta som veiledere etter samtykke fra foresatte. Nytt møte avtales. Dokumenter i fagprogram.
Hvem:
Stafettholder.
Hva:
Gjennomføring av tiltaksplanen.
Hvordan:
Tiltak blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 2, og vurdere/begrunn behov for ytterliggere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvordan:
Evaluering bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste i samarbeid med barn, ungdom og foresatte.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Beslutning om en skal avslutte eller fortsette tiltak. Fortsatt innsats kan involvere eksterne hjelpere til råd og veiledning, utredning og konkrete tiltak. Hvis det er aktuelt å involvere flere nye tjenester eller saken er kompleks, fortsetter prosessen på nivå 3.
Hvordan:
Innhente samtykke i forhold til eventuelle nye instanser. Kontakte aktuelle samarbeidspartnere.
Hvem:
Stafettholder
- 1. Saken er meldt til eksterne tjenester
- 2. Samtale med foreldre/foresatte, barn/ungdom
- 3. Koordinerende møte. Evaluere tiltak, iverksette nye
- 4. Iverksette koordinert tiltak
- 5. Beslutning
Hva:
Med tverrfaglig samarbeid mener en at det er behov for flere tjenester i saken. De involverte tjenestene har enten en oppfølgingsrolle eller en rolle i å levere tiltak.
Hvordan:
Det innkalles til tverrfaglig samarbeidsmøte. Foresatte, eventuelt barn og ungdom, skal inviteres til møtet.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Møte med barn, ungdom og eventuelt foresatte og representanter fra aktuelle tjenester.
Hvordan:
Møtet inneholder drøfting av grunnlagsinformasjon, planlegging av aktuelle tiltak og evaluering av beslutningsprosessen.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Koordinering og gjennomføring av tiltaksplanen.
Hvordan:
Tiltak blir gjennomført på hvert ansvarsområde. Ansvarlig for tiltak melder tilbake til stafettholder.
Hvem:
Stafettholder
Hva:
Møte med barn, ungdom eventuelt foresatte og aktuelle instanser.
Hvordan:
Evaluer effekt av iverksette tiltak og vurder behov for nye tiltak på nivå 3 eller gå til videre behandling.
Hvem:
Stafettholder.
Hva:
Vurder behov for ansvarsgruppe og henvisning til tildelingskontoret.
Se oversikt over hjelpeinstanser her.
Hvordan:
Henvisning til tildelingskontoret.
Hvem:
Stafettholder