Skole
-
Nivå 0
Undring
-
Nivå 1
Interne tiltak
-
Nivå 2
Samarbeid med hjelpetjeneste
-
Nivå 3
Samarbeid med flere hjelpetjenester / TIltaksteam
Hva:
Undring oppstår. Det kan være observasjoner eller hendelser ved barn og unge sin helse, trivsel eller livssituasjon. Ei undring innebærer behov for å undersøke barnet sin livssituasjon nærmere. Ei undring er ingen antagelse eller konklusjon av spørsmåla.
Hvordan:
Bruk bekymringsskalaen.
Hvem:
Alle tilsette.
Hva:
Konkretiser – sett ord på bekymringa. Diskuter med kollega/pedagogisk team/rektor. Skriv ned!
Hvordan:
Bruk undringsnotat.
Hvem:
Alle tilsette.
Hva:
Med «del undring» mener man at hver enkelt deler sin konkretisering av undringa.
Hvordan:
Del snarest undringa med andre lærere/rektor.
Observasjon og samtale med kollega/leder for å undre oss sammen. Innkaller til ekstra konsultasjoner hvis behov for å konkretisere undringen. I skolehelsetjenesten: undringssamtale med barnet/ungdommen og evt foreldre/foresatte.
Bruk undringsnotat og verktøyet konkretisering av bekymring.
Hvem:
Alle tilsette.
Tilhørende verktøy
UndringsnotatHva:
På dette trinnet blir det avklart om det er grunn til å gå videre med bekymringa.
Hvordan:
Lærer og rektor avklarer sammen, og går evt videre til nivå 1 – interne tiltak.
Hvem:
Alle tilsette
Hva:
Avslutningsnotat kan benyttes for dokumentasjon dersom man ikke finner grunn til bekymring
Hvordan:
Hvem:
Tilhørende verktøy
Avslutningsnotat- 1. Definer undringa
- 2. Planlegg tiltak med foresatte og elev
- 3. Iverksett interne tiltak
- 4. Evaluer tiltak
- 5. Beslutning
Hva:
Definer undringa
Hvordan:
Skriv forslag til tiltak i undringsnotatet. Drøft undringa med de andre på trinnet/rektor.
Hvem:
Tilhørende verktøy
UndringsnotatHva:
Drøft undringa og eventuelle tiltak i undringsnotatet sammen med foresatte. Vurder dialog med barnet ut ifra alder og modning.
Hvordan:
Vurder egna kontaktform. Noter dato for kontakt, kontaktform, undring og eventuelle tiltak fra undringsnotatet. Avtal eventuelt nytt møte.
Hvem:
Hva:
Iverksett tiltak etter avtale med foresatte og evt. i dialog med eleven.
Hvordan:
Hvis det er ei §9a-sak, skal aktivitetsplan fylles ut i Visma Flyt sikker sak.
Hvem:
Lærer og rektor
Hva:
Evaluere interne tiltak som er satt i gang på nivå 1 og vurdere/grunngi bruk/behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester. Evalueringen bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste.
Hvordan:
Hvis det er ei §9a-sak, skal aktivitetsplan fylles ut i Visma Flyt sikker sak.
Hvem:
Lærer og rektor.
Hva:
1) avslutte saken eller fortsette med interne tiltak
2) gå til nivå 2 eller 3.
Hvordan:
Videre innsats kan involvere eksterne hjelpere til råd/veiledning, utgreiing og konkrete tiltak. Samarbeid med foreldre/foresatte og/eller den det gjelder om informasjon om forhold som er relevant. Ved overgang til nivå 2 kan det opprettes stafettlogg og det innkalles til møte med foresatte.
Hvem:
- 1. Ta kontakt med aktuell tjeneste
- 2. Møte med bruker/foresatte og hjelpetjeneste
- 3. Iverksette tiltak
- 4. Evaluer tiltak
- 5. Beslutning
Hva:
Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny instans inkluderes.
Sende henvisningsskjema og ev. pedagogisk rapport, logg. Opprette stafettloggtilgang til hjelpetjenesten.
Hvordan:
Hvem:
Stafettholder
Tilhørende verktøy
SamtykkeskjemaHva:
Møte med foreldre/foresatte/barn/ungdom og hjelpetjeneste for å opprette mål og tiltak i stafettloggen og avtale møtetidspunkt.
Hvordan:
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, og foreldre/foresatte/barn/ungdom.
Hva:
Tiltak gjennomføres.
Møter avtales for å vurdere tiltak, videreføre eller sette i gang nye.
Foreldre/foresatte/barn/ungdom deltar i møtene. Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet.
Tiltak gjennomføres og eventuelle andre instanser innenfor de kommunale tjenestene involveres etter behov og får tilgang til stafettloggen etter samtykke fra foreldre/foresatte
Hvordan:
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, og foreldre/foresatte/barn/ungdom
Hva:
Møte for å evaluere tiltak.
Vurdere om det er behov for ytterligere hjelpetiltak.
Møte med aktørene for å opprette mål og tiltak i stafettloggen og avtale møtetidspunkt.
Hvordan:
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, og foreldre/foresatte/barn/ungdom
Hva:
Hvis saken går videre, gjennomfør møte med foreldre/foresatte og nye instanser og gå til nivå 3.
Hvordan:
Hvem:
Stafettholder fortsetter som ansvarlig for loggen.
Tilhørende verktøy
Samtykkeskjema- 1. Saken er meldt til og blir vurdert av tverrfagleg team
- 2. Samtale med foreldre/foresatte, barn/ungdom
- 3. Koordinerende møte. Evaluere tiltak, iverksette nye
- 4. Iverksette koordinert tiltak
- 5. Beslutning
Hva:
Kontakt er opprettet med flere tjenester
Hvordan:
Hvem:
Alle involverte
Hva:
Gjennomgå undertegnet samtykkeskjema der nye instanser er inkludert.
Opprette ansvarsgruppe som tiltak i stafettloggen dersom foreldre/foresatte ønsker det.
Oppnevne koordinator (som regel den som er tettest på barnet/ungdommen)
Hvordan:
Hvem:
Stafettholder og foreldre/foresatte, barn/ungdom
Hva:
Opprette stafettloggtilgang til ny hjelpetjeneste etter samtykke fra foreldre/foresatte.
Sende henvisningsskjema og ev. rapporter. Innkalle aktuelle instanser og foreldre/foresatte/barn/ungdom til møte.
Gjennomføre møte med aktørene for å opprette mål og tiltak i loggen, avtale nytt møtetidspunkt og evaluering.
Tiltak gjennomføres og eventuelle andre instanser innenfor hjelpetjenesten involveres etter behov.
Hvordan:
Hvem:
Stafettholder, aktuelle instanser og foreldre/foresatte/barn/ungdom
Hva:
Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet.
Møter avtales for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Avslutte eller fortsette? Andre instanser?
Hvordan:
Hvem:
Stafettholder, aktuelle instanser og foreldre/foresatte/barn/ungdom
Hva:
Evaluering fører til beslutning om saken skal avsluttes, om tiltak fortsetter på nivå 3 eller om saken skal tilbakeføres til lavere nivå.
Hvordan:
Hvem:
Stafettholder, aktuelle instanser og foreldre/foresatte/barn/ung