Barnehage
-
Nivå 0
Undring
-
Nivå 1
Interne tiltak
-
Nivå 2
Samarbeid med hjelpetjeneste
-
Nivå 3
Samarbeid med flere hjelpetjenester
Hva:
Når foresatte/ansatte er bekymra for et barn. Med undring menes en observasjon eller hendelse som er knytta til barnets utvikling, helse, trivsel eller livssituasjon. En undring innebærer å undersøke barnet sin livssituasjon nærmere. Dette innebærer ikke en konklusjon.
Hvordan:
Ved undring må en prøve å sette ord på undringen og ta undringen videre. Bruk verktøyene i handlingsveilederen.
Hvem:
Alle tilsette.
Hva:
Med konkretisering menes at undringa blir skrevet ned. Bruk verktøyene under
Hvordan:
Hvem:
Alle tilsette
Hva:
Med «del undring» menes at hver enkelt deler sin konkretisering av undringa. Del undringa snarest mulig med pedagogisk leder og/eller styrer
Hvordan:
Hvem:
Alle tilsette.
Hva:
Avgjøre om det er grunn til å gå videre til nivå 1
Hvordan:
Kontakt foresatte om undringen. Dersom undringen ikke blir avsluttet gå videre til nivå 1. Innhent samtykke ved overgang til nivå 1.
Hvem:
Pedagogisk leder/styrer
- 1. Definer utfordringen
- 2. Kontakt med foresatte
- 3. Iverksette tiltak
- 4. Evaluer tiltak
- 5. Videre handling
Hva:
Definer undringa. Skriv forslag til tiltak i undringsskjema. Drøft undring med spes.ped/styrer.
Skriv forslag til tiltak i undringsnotatet. Drøft undringen med primærkontakt i PPT ved behov, eller egnet forum for den enkelte barnehage.
Hvordan:
Hvem:
Pedagogisk leder
Hva:
Drøft undringa og eventuelle tiltak i undringsskjema med foresatte. Vurder dialog med barnet ut frå alder og modning.
Hvordan:
Hvem:
Pedagogisk leder
Hva:
Sette i gang tiltak etter avtale med foresatte og eventuelt dialog med barnet.Informer foresatte om eventuell justering av tiltak på bakgrunn av veiledning fra andre tjenester.
Hvordan:
Informer foresatte om eventuell justering av tiltak på bakgrunn av veiledning fra andre tjenester.
Hvem:
Hva:
Evalueringsmøte med foresatte.
Hvordan:
Valg av egnet metode og hvem som skal delta i evalueringen. Evaluer effekten av iverksatte tiltak. Vurder eventuell dialog med barnet ut fra alder og modning. Vurder videre håndtering sammen med foresatte, pedagogisk leder og styrer. Innhent samtykke ved overgang til neste nivå.
Hvem:
Hva:
Hvordan:
Hvem:
- 1. Ta kontakt med aktuell hjelpetjeneste
- 2. Planlegg tiltak sammen
- 3. Iverksett tiltak
- 4. Evaluer tiltak
- 5. Videre handling
Hva:
Hvordan:
Hvem:
Hva:
Hvordan:
Hvem:
Hva:
Hvordan:
Hvem:
Hva:
Hvordan:
Hvem:
Hva:
Hvordan:
Hvem:
- 1. Ta kontakt med aktuelle hjelpetjenester
- 2. Planlegg tiltak sammen
- 3. Iverksett koordinerte tiltak
- 4. Evaluer tiltak
- 5. Videre handling
Hva:
Hvordan:
Hvem:
Hva:
Hvordan:
Hvem:
Hva:
Hvordan:
Hvem:
Hva:
Hvordan:
Hvem:
Hva:
Hvordan:
Hvem: