Helsestasjonen
-
Nivå 0
Undring
-
Nivå 1
Interne tiltak
-
Nivå 2
Samarbeid med hjelpetjenester
-
Nivå 3
Samarbeid med flere hjelpetjenester
Hva:
Undring oppstår rundt barnets fysiske og/eller psykiske utvikling eller i barnets miljø
Hvordan:
Observasjoner eller opplysninger som gir grunnlag for undring eller bekymring. Signaler på utilfredsstillende utvikling fysisk og psykisk.
Hvem:
Alle ansatte
Hva:
Konkretiser den undringen du har fått gjennom observasjon eller samtaler, og reflekter over bekymringene.
Hvordan:
Sjekk ut om du har oppfattet opplysninger og signaler på rett måte og verifiser dette med barnet, ungdommen eller de foresatte. Dokumenter undringssignalene i fagprogrammet, og sett opp ny avtale innenfor en forsvarlig/anbefalt tidsramme. Gjør henvisning der det er behov, i samråd med foresatte.
Hvem:
Alle ansatte
Hva:
Med «del undringen» menes at hver enkelt ansatt deler sine observasjoner og faglige vurderinger med andre. Andre kan være både barnet/ungdommen, foresatte, kollegaer/leder og eventuelt anonymt med andre instanser.
Hvordan:
Ta opp undringen direkte i konsultasjonen, i en oppfølgingssamtale eller per telefon. Husk taushetsplikt; samtykke eller anonymisering.
Hvem: Alle ansatte
NB! Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.
Hva:
Er det grunn til videre arbeid? Hvis nei, avsluttes saken. Hvis ja, fortsett til nivå 1, 2 eller 3.
Hvordan:
Avklaring gjennom oppfølgingssamtaler med barnet/ungdommen, foresatte, kollegaer/leder og eventuelt andre instanser. Avklare stafettholder dersom saken fortsetter til nivå 1, 2 eller 3.
- 1. Definer undringen
- 2. Planlegging, gjennomføring og evaluering
- 3. Iverksetting av tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Beslutning
Hva:
Utfordringen defineres og det utarbeides et forslag til tiltak som kan iverksettes.
Hvordan:
Tiltak foreslås utfra problemstilling, eventuelt med veiledning fra andre instanser.
Hva:
Planlegging og drøfting av veien videre med barn/ungdom og/eller foresatte. Det er viktig å skape en felles forståelse av utfordringen. Planlegg aktuelle tiltak og evaluer beslutningsprosessen.
Hvordan:
Konsultasjonen gjennomføres i samarbeid med barnet/ungdommen og/eller foresatte. Møtereferat/notat dokumenteres i fagprogrammet. Ny konsultasjon avtales.
Hva:
Iverksetting av tiltak. Eksempelvis kan dette være tettere konsultasjoner eller veiledning av barn/foresatte.
Tiltak kan også inkludere henvisning til andre tjenester som for eksempel psykisk helse, familievernkontor eller spesialisthelsetjenesten.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres som avtalt og dokumenteres i fagprogrammet.
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak. Vurdere og begrunne behov for ytterligere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvordan:
Evalueringen bør gjøres sammen med barnet/ungdommen og/eller foresatte og andre som er inne i saken. Eventuelt veiledning fra andre fagpersoner.
Hva:
Vurdere om man skal avslutte interne tiltak, videreføre interne tiltak eller gå videre til nivå 2 eller 3.
Hvordan:
Beslutningen tas i samarbeid med barnet/ungdommen og/eller foresatte.
- 1. Opprette kontakt med aktuell hjelpetjeneste
- 2. Planlegging, gjennomføring og evaluering
- 3. Iverksett tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Beslutning om veien videre
Hva:
Innkalle barn/ungdom og/eller foresatte, samt aktuelle instanser til møte.
Hvordan:
Møteinnkalling.
Hva:
Møtet bør inneholde en drøfting av grunnlagsinformasjon, planlegging av aktuelle tiltak og en evaluering av beslutningsprosessen.
Hvordan:
Møtet gjennomføres etter møtemal. Andre hjelpetjenester kan også delta som veiledere etter samtykke fra foresatte. Nytt møte avtales. Dokumenter i fagprogram.
Hva:
Gjennomføring av tiltaksplanen.
Hvordan:
Tiltaket blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde.
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 2. Videre vurdere/begrunne behov for ytterligere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvordan:
Evaluering bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste i samarbeid med barn/ungdom/foresatte.
Hva:
Beslutning om en skal avslutte eller fortsette tiltak. Fortsatt innsats kan involvere eksterne hjelpere til råd og veiledning, utredning og konkrete tiltak. Hvis det er aktuelt å involvere flere nye tjenester eller saken er kompleks, fortsetter prosessen til nivå 3.
Hvordan
Innhente samtykke i forhold til eventuelle nye instanser. Kontakte aktuelle samarbeidspartnere.
- 1. Ta kontakt med relevant tjeneste
- 2. Planlegging, gjennomføring og evaluering
- 3. Tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Beslutning
Hva:
Med tverrfaglig samarbeid mener en at det er behov for flere tjenester i saken. De involverte tjenestene har enten en oppfølgingsrolle eller en rolle i å levere tiltak.
Hvordan:
Det innkalles til tverrfaglig samarbeidsmøte. Foresatte, eventuelt barnet/ungdommen skal inviteres til møtet.
Hva:
Møte med barn/ungdom og eventuelt foresatte og representanter fra aktuelle tjenester.
Hvordan:
Møtet inneholder drøfting av grunnlagsinformasjon, planlegging av aktuelle tiltak og evaluering av beslutningsprosessen.
Hva:
Koordinering og gjennomføring av tiltaksplanen.
Hvordan:
Tiltaket blir gjennomført på hvert ansvarsområde. Ansvarlig for tiltak melder tilbake til stafettholder.
Hva:
Møte med barn/ungdom eventuelt foresatte og aktuelle instanser.
Hvordan:
Evaluer effekt av iverksatte tiltak og vurder behov for nye tiltak på nivå 3 eller gå til videre samhandling.
Hva:
Vurder henvendelse til koordinerende enhet og eventuell opprettelse av ansvarsgruppe.
Hvem:
Send henvendelsesskjema til koordinerende enhet.