Barnehage
-
Nivå 0
Undring
-
Nivå 1
Interne tiltak
-
Nivå 2
Samarbeid med hjelpetjeneste
-
Nivå 3
Samarbeid med flere hjelpetjenester
Hva:
Når foresatte/ansatte er bekymret for et barn. Med undring menes en observasjon eller hendelse som er knytt til barnets utvikling, helse, trivsel eller livssituasjon.
Hvordan:
Ved undring må en prøve å sette ord på uroen og ta undringen videre. Dette innebærer ikke en konklusjon.
Hvem:
Den enkelte ansatte
Hva:
Konkretiser – skriv ned/sett ord på undringen/bekymringen.
Diskuter med en kollega, pedagogisk leder, pedagogisk team eller styrer.
Hvordan:
Bruk gjerne undringsnotatet.
Ved mistanke om at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, jf Barnehageloven § 41, skal styrer varsles.
Hvem:
Alle ansatte
Tilhørende verktøy
UndringsnotatHva:
Med » del undring» menes at hver enkelt deler sin konkretisering av undringen
Hvordan:
Del undring snarest med pedagogisk leder og/eller styrer.
Hvem:
Alle ansatte
Hva:
Avgjør om det er grunn til å gå videre.
Hvordan:
Kontakt foresatte om undringen. Dersom undringen ikke blir avslutta, gå videre til nivå 1.
Innhent samtykke ved overgang til nivå 1.
Hvem:
Pedagogisk leder eller styrer
Hva:
Definer undringen.
Hvordan:
Bruk verktøyet «hvordan lag en konkret bekymring». Før opp forslag til tiltak. Drøft dette med spes.ped.koordinator og/eller ped.leder/styrer. Benytt logg ved behov.
Hvem:
Pedagogisk leder/styrer
Hva:
Møte med foresatte og eventuelt barn. Drøft bekymringen.
Tilrettelegge for en arena som skaper en felles forståelse for innholdet i bekymringen og planlegge videre tiltak.
Hvordan:
Vurder egnet kontaktform. Innhent samtykke der det er behov for veiledning fra andre tjenester. Noter dato for kontakt, kontaktform, undring og eventuelle tiltak i undringsskjema. Avtal eventuelt nytt møte. Vurder dialog med barnet om tiltak ut fra alder og modning.
Hvem:
Pedagogisk leder/styrer
Hva:
Sett i verk tiltak etter avtale med foresatte og eventuell dialog med barnet
Hvordan:
Informer foresatte om eventuell justering av tiltak på bakgrunn av veiledning fra andre tjenester.
Hvem:
Pedagogisk leder/styrer
Hva:
Foresatte, barnehage og eventuelt barn evaluerer tiltak.
Skal tiltak videreføres, justere eller utvides?
Vurdere/begrunne behov for bistand fra/i samarbeid med andre instanser.
Hvordan:
Valg av egnet metode og hvem som skal delta. Evaluer effekten av tiltak som er iverksatt. Vurder eventuell dialog med barnet ut fra alder og modning.
Hvem:
Pedagogisk leder/styrer
Hva:
Avgjøre hva som skal skje videre i saken.
Hvordan:
Fortsette på nivå 1, avslutte saken, eller melde den videre til nivå 2 eller nivå 3.
Beslutning fattes sammen med foresatte.
Hvem:
Pedagogisk leder/styrer
- 1. Samarbeid med hjelpetjeneste
- 2. Møte med foresatte og aktuell hjelpetjeneste
- 3. Tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Videre handling
Hva:
Henvise til aktuell instans.
Hvordan:
Henvisningen sendes rette instans i samarbeid med og etter samtykke fra foresatte. Dersom henvisningen må gjøres av fastlege/andre eksterne, pass på at barnehagens dokumentasjon oversendes.
Hvem:
Styrer
Tilhørende verktøy
SamtykkeskjemaHva:
Drøft undring og tiltak med foresatte og aktuell hjelpetjeneste.
Hvordan:
Gjennomgang av undringsnotat for å se på effekten av gjennomførte tiltak for å skape en felles forståelse. Planlegg videre tiltak og evalueringsmetode. Lag utkast til tiltaksplan. Vurder dialog med barnet om tiltak ut fra alder og modning.
Hvem:
Styrer
Hva:
Gjennomføring av tiltaksplanen
Hvordan:
Tiltak blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde.
Hvem:
Pedagog
Hva:
Møte med foresatte, styrer/pedagogisk leder og aktuelle hjelpetjenester. Ha dialog med barnet ut fra alder, forutsetning og eget ønske.
Hvordan:
Evaluer effekt av iverksatte tiltak og vurder behov for andre tiltak på nivå 2 eller gå til videre handling.
Hvem:
Styrer
Hva:
Fortsette individuelle eEvaluer effekt av tiltakene og vurder behov for andre tiltak på nivå 2 eller gå til videre behandling. Ha dialog med eleven ut fra alder, forutsetning og eget ønske.ller systemrettet tiltak på nivå 2 eller vurdere avslutning av tiltak. Ved behov for drøfting med flere hjelpetjenester, gå til nivå 3. Innhent samtykke ved overgang til nivå 3.
Hvordan:
Beslutning fattes av styrer i samarbeid med foresatte. Oppmelding til aktuell hjelpetjeneste.
Hvem:
Styrer
- 1. Ta kontakt med eget tverrfaglig team
- 2. Møte med foresatte og aktuelle hjelpetjenester
- 3. Tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Videre handling
Hva:
Barnehagens primærkontakt i hjelpetjenestene (tverrfaglig team) vurderer hvem som har den aktuelle kompetansen og som skal delta i møtet.
Vurder behov for hevendelse til Koordinerende enhet.
Hvordan:
Stafettholder tar kontakt med hjelpetjenestene. Avtal møte for videre oppfølging.
Ved behov for koordinator/barnekoordinator og eventuelt individuell plan, send henvendelse i samarbeid med foresatte til Koordinerende enhet.
Hvem:
Styrer
Hva:
Møte med foresatte, styrer/pedagogisk leder og aktuelle hjelpetjenester.
Ved behov for langvarige og koordinerte tjenester oppnevner koordinerende enhet en koordinator/barnekoordinator og koordineringsgruppe.
Hvordan:
Gjennomgang av tiltaksplan for å se effekten av gjennomførte tiltak. Vurder behov for å justere tiltakene på nivå 2, eller lag nye tiltak på nivå 3. Planlegg videre arbeid og evalueringsmetode. Avklar ansvar for tiltakene.
Hvem:
Styrer eventuelt koordinator/barnekoordinator.
Hva:
Gjennomføring av tiltaksplanen
Hvordan:
Tiltak blir gjennomført på hvert ansvarsområde.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak.
Hva:
Møte med foresatte, styrer/pedagogisk leder og aktuelle hjelpetjenester.
Hvordan:
Evaluer effekten av iverksatte tiltak og vurder behov for nye tiltak på nivå 3, eller gå videre til saksbehandling.
Hvis målene i tiltak er oppnådd kan saken avsluttes her.
Hvem:
Pedagogisk leder og styrer, eventuelt koordinator/barnekoordinator.
Tilhørende verktøy
AvslutningsnotatHva:
Fortsette eller avslutte individrettet eller systemrettet tiltak på nivå 3.
Hvordan:
Avslutt saken og fyll ut avslutningsnotat. Husk arkivere i eget fagsystem.
Hvis koordineringsbehovet opphører må det gis beskjed til koordinerende enhet.
Hvem:
Styrer eventuelt koordinator/barnekoordinator.