Barnehage
-
Nivå 0
Undring
-
Nivå 1
Interne tiltak
-
Nivå 2
Samarbeid med hjelpetjenester
-
Nivå 3
Samarbeid med flere hjelpetjenester
Hva:
Når foresatte/ansatte er bekymret for et barn. Med undring menes en observasjon eller hendelse som er knytt til barnets utvikling, helse, trivsel eller livssituasjon.
Hvordan:
Ved undring må en prøve å sette ord på uroen og ta undringen videre. Dette innebærer ikke en konklusjon.
Hvem: Alle ansatte
Hva:
Med konkretisering menes at undringen blir skrevet ned.
Hvordan:
Bruk verktøy under
Hvem: Alle ansatte
Hva:
Med » del undring» menes at hver enkelt deler sin konkretisering av undringen
Hvordan:
Del undring snarest med pedagogisk leder og/eller styrer
Hvem: Alle ansatte
Hva:
Avgjør om det er grunn til å gå videre.
Hvordan:
Kontakt foresatte om undringen. Dersom undringen ikke blir avslutta, gå videre til nivå 1.
Innhent samtykke ved overgang til nivå 1.
Hvem: Pedagogisk leder/styrer
Hva:
Når foresatte/ansatte er bekymret for et barn. Med undring menes en observasjon eller hendelse som er knytt til barnets utvikling, helse, trivsel eller livssituasjon
Hvordan:
Ved undring må en prøve å sette ord på uroen og ta undringen videre. Dette innebærer ikke en konklusjon.
Hvem: Alle ansatte
Hva:
Drøft undringen og eventuelle tiltak med foresatte
Hvordan:
Vurder egnet kontaktform. Innhent samtykke der det er behov for veiledning fra andre tjenester. Noter dato for kontakt, kontaktform, undring og eventuelle tiltak i undringsskjema. Avtal eventuelt nytt møte. Vurder dialog med barnet om tiltak ut fra alder og modning.
Hvem: Pedagogisk leder
Hva:
Sett i verk tiltak etter avtale med foresatte og eventuell dialog med barnet
Hvem:
Informer foresatte om eventuell justering av tiltak på bakgrunn av veiledning fra andre tjenester.
Hvem: Pedagogisk leder
Hva: Foresat
Møte med foresatte.
Hvordan:
Valg av egnet metode og hvem som skal delta. Evaluer effekten av tiltak som er iverksatt. Vurder eventuell dialog med barnet ut fra alder og modning.
Hvem: Styrer/pedagogisk leder
- 1. Samarbeid med hjelpetjeneste
- 2. Møte med foreldre og aktuell hjelpetjeneste
- 3. Tiltak
- 4. Evaluering
Hva:
Fortsette med individuelle eller systemrettet tiltak på nivå 2. Ved behov for drøfting med flere hjelpetjenester gå til nivå 3.
Hvordan:
Beslutning fattes av styrer i samarbeid med foresatte. Melding til aktuell hjelpetjeneste.
Hvem: Styrer
Hva:
Drøft undring og tiltak med foresatte og aktuell hjelpetjeneste.
Hvordan:
Gjennomgang av undringsskjema for å se på effekten av gjennomførte tiltak for å skape en felles forståelse. Planlegg videre tiltak og evalueringsmetode. Lag utkast til tiltaksplan. Avklar ansvar for framdrift = Stafettholder. Vurder dialog med barnet om tiltak ut fra alder og modning.
Hvem: Styrer
Hva:
Gjennomføring av tiltaksplanen
Hvordan:
Tiltak blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde.
Hvem: Stafettholder
Hva:
Fortsette individuelle eller systemrettet tiltak på nivå 2. Ved behov for drøfting med flere hjelpetjenester, gå til nivå 3. Innhent samtykke ved overgang til nivå 3.
Hvordan:
Beslutning fattes av styrer i samarbeid med foresatte. Oppmelding til aktuell hjelpetjeneste.
Hvem: Styrer
- 1. Ta kontakt med eget tverrfaglig team
- 2. Møte med foreldre/foresatte og aktuelle hjelpetjenester
- 3. Tiltak
- 4. Evaluering
Hva:
Barnehagens primærkontakt i hjelpetjenestene (tverrfaglig team) vurderer hvem som har den aktuelle kompetansen og som skal delta i møtet.
Hvordan:
Stafettholder tar kontakt med hjelpetjenestene. Avtal møte for videre oppfølging.
Hvem: Stafettholder
Hva:
Møte med foreldre/foresatte, styrer/pedagogisk leder og aktuelle hjelpetjenester.
Hvordan:
Gjennomgang av tiltaksplan for å se effekten av gjennomførte tiltak. Vurder behov for å justere tiltakene på nivå 2, eller lag nye tiltak på nivå 3. Planlegg videre arbeid og evalueringsmetode. Avklar ansvar for tiltakene.
Hvem: Stafettholder
Hva:
Koordinering og gjennomføring av tiltaksplanen
Hvordan:
Tiltak blir gjennomført på hvert ansvarsområde. Ansvarlig for tiltak
Hva:
Møte med foresatte, styrer/pedagogisk leder og aktuelle hjelpetjenester.
Hvordan:
Evaluer effekten av iverksatte tiltak og vurder behov for nye tiltak på nivå 3, eller gå videre til saksbehandling.
Hvem: Stafettholder