Skole
-
Nivå 0
Undring
-
Nivå 1
Interne tiltak
-
Nivå 2
Samarbeid med hjelpetjenester
-
Nivå 3
Samarbeid med flere hjelpetjenester
Hva:
Når en ansatt eller foresatt undrer seg over et barn/ungdom. Med undring mener man observasjoner eller hendelser som er knyttet til barnets/ungdommens utvikling, helse, trivsel eller livssituasjon.
Hvordan:
Ved undring må man prøve å sette ord på det man undrer seg over og ta undringen videre. Dette innebærer ikke en konklusjon.
Hvem:
Hva:
Med konkretisering må man sette ord på bekymringen og skrive den ned.
Hvordan:
Bruk gjerne verktøyet «undringsnotat» som hjelp til konkretiseringen. Merk! Ved mistanke om at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, jmf. Opplæringsloven § 9a, skal rektor varsles.
Hvem:
Hva:
Med «del undringen» mener man at hver enkel deler sin konkretisering av undringen.
Hvordan:
Del undringen snarest med kontaktlærer, teamleder eller med rektor.
Hvem:
Hva:
Gjennom «konkretiser og del undringen» finner en ut om det er grunn til bekymring og om det er grunn til å gå videre.
Hvordan:
Kontakt foresatte om undringen. Dersom det fortsatt er grunn til å bekymre seg, gå videre til nivå 1. Innhent samtykke ved overgang til neste nivå.
Hvem:
- 1. Definer undring
- 2. Planlegging, gjennomføring og evaluering
- 3. Iverksette tiltak
- 4. Evaluering av tiltak
- 5. Beslutning
Hva:
Definer undringen
Hvordan:
Skriv forslag til tiltak i undringsnotatet. Drøft undringen med primærkontakt i PPT ved behov, eller egnet forum ved den enkelte skole. Benytt logg ved behov.
Hvem:
Hva:
Drøft undringen og eventuelle tiltak med foresatte ev. barnet/ungdommen.
Hvordan:
Vurder egnet kontaktform. Innhent samtykke der det er behov for veiledning fra andre tjenester. Noter dato for kontakt, kontaktform og eventuelle tiltak i undringsnotatet. Avtal eventuelt nytt møte. Vurder dialog med barnet ut fra alder, modning og eget ønske.
Hvem:
Hva:
Sette i verk tiltak etter avtale med foresatte og eventuell dialog med barnet/ungdommen.
Hvordan:
Informer foresatte om eventuell justering av tiltak på bakgrunn av veiledning fra andre tjenester.
Hvem:
Tilhørende verktøy
UndringsnotatHva:
Møte med foresatte
Hvordan:
Valg av egnet metode og hvem som skal delta. Evaluer effekten av iverksatte tiltak. Vurder eventuell dialog med barnet ut fra alder, modning og eget ønske.
Hvem:
Hva:
Avgjør om saken skal avsluttes, fortsette på nivå 1 eller gå videre til nivå 2.
Hvordan:
Vurder videre framdrift i møte med foresatte, kontaktlærer og rektor. Innhent samtykke ved overgang til nivå 2.
Hvem:
- 1. Opprette kontakt med annen tjeneste
- 2. Møte med foresatte og aktuell hjelpetjeneste
- 3. Iverksette tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Beslutning
Hva:
Kontakt med aktuell hjelpetjeneste.
Hvordan:
Vurder egnet kontaktform. Drøfting av bakgrunnen for undringen og tiltakene som er gjort. Avtal møte for videre oppfølging.
Hvem:
Tilhørende verktøy
UndringsnotatHva:
Drøft undringen med foresatte og aktuell hjelpetjeneste.
Hvordan:
Gjennomgang av undringsnotatet for å se på effekten av gjennomførte tiltak for å skape felles forståelse. Planlegge videre tiltak og evalueringsmetode. Avklar ansvar for framdrift. Vurder dialog med barnet/ungdommen ut fra alder, modning og eget ønske.
Hvem:
Hva:
Gjennomføring av avtalte tiltak.
Hvordan:
Tiltakene blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde.
Hvem:
Hva:
Møte med foresatte, kontaktlærer/rektor og aktuell hjelpetjeneste.
Hvordan:
Evaluer effekten av tiltakene og vurder behov for andre tiltak på nivå 2 eller gå videre til nivå 3. Vurder dialog med barnet/ungdommen ut fra alder, modning og eget ønske.
Hvem:
Hva:
Fortsette individuelle eller systemretta tiltak på nivå 2. Ved behov for drøfting med flere hjelpetjenester gå til nivå 3. Innhent samtykke i overgang til nytt nivå.
Hvordan:
Beslutningen fattes av rektor i samarbeid med foresatte. Involvering av aktuelle hjelpetjenester.
Hvem:
Tilhørende verktøy
Samtykkeskjema- 1. Ta kontakt med aktuelle tjenester
- 2. Samtale med barn/ungdom og foresatte
- 3. Tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Beslutning
Hva:
Kontakt med flere hjelpetjenester
Hvordan:
Vurder egnet kontaktform. Drøfting av bakgrunn for undringen og tiltak som er gjort. Avtal møte for videre oppfølging.
Hvem:
Tilhørende verktøy
UndringsnotatHva:
Drøft undring og tiltak med foresatte og hjelpetjenestene.
Hvordan:
Gjennomgang av undringsnotatet for å se på effekten av gjennomførte tiltak for å skape felles forståelse. Planlegg videre tiltak og evalueringsmetode. Avklar ansvar for framdrift. Vurder dialog med barnet/ungdommen om tiltak ut fra alder, modning og eget ønske.
Hvem:
Hva:
Gjennomføring av tiltaket evt tiltakene.
Hvordan:
Tiltakene blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde. Ansvarlig for tiltak gir tilbakemelding til stafettholder.
Hvem:
Hva:
Møte med foresatte, kontaktlærer/rektor og aktuelle hjelpetjenester.
Hvordan:
Vurder effekt av tiltakene og vurder behov for nye tiltak på nivå 3 eller henvendelse til koordinerende enhet. Vurder dialog med barnet/ungdommen om tiltak ut fra alder, modning og eget ønske.
Hvem:
Hva:
Fortsette individuelle eller systemretta tiltak på nivå 3 eller sende henvendelse til koordinerende enhet. Innhent samtykke.
Hvordan:
Ved avslutning av saken dokumenter i avslutningsnotat. Ved henvendelse til koordinerende enhet bruk henvendelsesskjema og fyll ut samtykkeskjema.
Hvem: