Helsestasjon
-
Nivå 0
Undring
-
Nivå 1
Interne tiltak
-
Nivå 2
Samarbeid mellom to tjenester
-
Nivå 3
Samarbeid mellom flere instanser
Hva:
Undring oppstår rundt barnets fysiske og/eller psykiske utvikling eller i barnets miljø
Hvordan:
Observasjoner eller opplysninger som gir grunnlag for undring. Signaler på utilfredsstillende fysisk eller psykisk utvikling.
Hvem:
Alle ansatte i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Hva:
Konkretiser den undringen du har fått gjennom observasjon eller samtaler, og reflekter over bekymringene.
Hvordan:
Sjekk ut om du har oppfattet opplysninger og signaler på rett måte og verifiser dette med barnet, ungdommen eller de foresatte. Dokumenter undringssignalene i fagprogrammet, og sett opp ny avtale innenfor en forsvarlig/anbefalt tidsramme. Vurdere henvisning der det er behov.
Retningslinjer: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten
Hvem:
Alle ansatte i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Hva:
Med «del undringen» menes at hver enkelt ansatt deler sine observasjoner og faglige vurderinger med andre. Andre kan være både barnet/ungdommen, foresatte, kollegaer/leder og eventuelt anonymt med andre instanser.
Hvordan:
Ta opp undringen direkte i konsultasjonen, i en oppfølgingssamtale eller per telefon. Husk taushetsplikt; samtykke eller anonymisering.
Hvem:
Alle ansatte i helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Tilhørende verktøy
Hvordan lage en konkret bekymring Undringssamtale med barn – samtalemal SamtykkeskjemaHva:
Er det grunn til videre arbeid? Hvis nei, avsluttes saken. Hvis ja, fortsett til nivå 1, 2 eller 3.
Hvordan:
Avklaring gjennom oppfølgingssamtaler med barnet/ungdommen, foresatte, kollegaer/leder og eventuelt andre instanser. Avklare stafettholder dersom saken fortsetter til nivå 1, 2 eller 3.
Hvem:
Alle ansatte i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Hva:
Utfordringen defineres og det utarbeides et forslag til tiltak som kan iverksettes.
Hvordan:
Tiltak foreslås utfra problemstilling, eventuelt med veiledning fra andre instanser.
Retningslinjer: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten
Hva:
Planlegging og drøfting av veien videre med barn/ungdom og/eller foresatte. Det er viktig å skape en felles forståelse av utfordringen. Planlegg aktuelle tiltak.
Hvordan:
Konsultasjonen gjennomføres i samarbeid med barnet/ungdommen og/eller foresatte. Møtereferat/notat dokumenteres i fagprogrammet. Ny konsultasjon avtales.
Hvem:
Hva:
Iverksetting av tiltak. Dette kan inkludere henvisning til andre tjenester.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres i tråd med avtalen, og dokumenteres i fagprogrammet.
Hvem:
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak. Vurdere og begrunne behov for ytterligere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvordan:
Evalueringen bør gjøres sammen med barnet/ungdommen og/eller foresatte og andre som er inne i saken. Eventuelt veiledning fra andre fagpersoner.
Hvem:
Tilhørende verktøy
SamtykkeskjemaHva:
Vurdere om man skal avslutte interne tiltak, videreføre interne tiltak eller gå videre til nivå 2 eller 3.
Hvordan:
Beslutningen tas i samarbeid med barnet/ungdommen og/eller foresatte.
Hvem:
- 1. Opprette kontakt med aktuell hjelpetjeneste
- 2. Planlegging og gjennomføring
- 3. Iverksette tiltak
- 4. Evaluering
- 5. Videre handling
Hva:
Etablere kontakt med aktuell tjeneste.
Hvordan:
Avhenger av hvilken hjelpetjeneste kontakt via telefon, henvisning eller møte.
Hvem:
Tilhørende verktøy
SamtykkeskjemaHva:
Planlegging og gjennomføring i kontakt med barn,/ungdom/foresatte inneholder følgende oppgaver:
- Drøfting av grunnlagsinformasjon
- Planlegge og samordne aktuelle tiltak
Hvordan:
Møtet gjennomføres etter møtemal. Andre hjelpetjenester kan også delta som veiledere etter samtykke fra foresatte. Nytt møte avtales. Dokumenter i fagprogram.
Hvem:
Hva:
Gjennomføring av tiltak.
Hvordan:
Tiltaket blir gjennomført etter tildelt ansvarsområde.
Hvem:
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 2 og vurdere/begrunne behov for ytterligere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeider med andre tjenester.
Hvordan:
Evaluering bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste i samarbeid med barn/ungdom/foresatte.
Hvem:
Tilhørende verktøy
ReferatmalHva:
Beslutning om en skal avslutte eller fortsette tiltak på nivå 2. Hvis det er aktuelt å involvere flere instanser, fortsetter prosessen til nivå 3.
Hvordan:
Innhente samtykke til samarbeid med nye instanser. Kontakte aktuelle samarbeidspartnere. Sørge for at samordningsansvaret blir plassert.
Hvem:
- 1. Ta kontakt med relevante instanser
- 2. Planlegging, gjennomføring og evaluering
- 3. Tiltak
- 4. Evaluering
- 5 Videre handling
Hva:
Det samarbeides mellom flere instanser.
Vurder søknad om barnekoordinator og individuell plan til Koordinerende enhet (KE).
Hvordan:
Det innkalles til samarbeidsmøte. Foresatte, eventuelt barnet/ungdommen skal inviteres til møtet.
Hvis aktuell, bistå foresatte med søknad om barnekoordinator og individuell plan. Hvis det ikke er aktuelt, sørge for at samordningsansvaret blir plassert.
Hvem:
Hva:
Møte med barn/ungdom og eventuelt foresatte og representanter fra aktuelle tjenester.
Hvordan:
Møtet inneholder drøfting av grunnlagsinformasjon, planlegging av aktuelle tiltak og evaluering av beslutningsprosessen.
Hvem:
Hva:
Koordinering og gjennomføring av tiltak.
Hvordan:
Tiltaket blir gjennomført på hvert ansvarsområde. Ansvarlig for tiltak melder tilbake til stafettholder.
Hvem:
Hva:
Møte med barn/ungdom eventuelt foresatte og aktuelle instanser.
Hvordan:
Evaluer effekt av iverksatte tiltak og vurder behov for nye tiltak på nivå 3 eller gå til videre samhandling.
Hvem:
Hva:
Vurder henvendelse til koordinerende enhet og eventuell opprettelse av ansvarsgruppe.
Hvordan:
Send henvendelsesskjema til koordinerende enhet.
Hvem: